30 Ekim 2014 Perşembe

Çok izlenen dizilerin senaristi Birol Güven anlattı

Dizi senaryosu nasıl yazılır? 

Ayrılsak da Beraberiz, En Son Babalar Duyar, Çocuklar Duymasın, Seksenler, Doksanlar gibi dizilerin senaristi Birol Güven, dizi senaryosu yazmanın püf noktalarını anlattı. İşte Birol Güven’den, senarist olmak isteyenlere tavsiyeler:

* Bu işin dersinin olabileceğine, öğretilebileceğine pek inanmıyorum. Kimse size öğretemez. Herkes bir ezberi bozma peşinde. Bunun için de yapılan her şeyi bilip yapmamak gerek. Ama yapılana da kafa yormak gerekiyor.

* Ben ne öğrendiysem, onu kullanmadım. Tavsiyem şudur, her şeyi öğrenin ama yapmayın çünkü zaten yapılıyor.
* Sinemada işler bence daha kolay. Karanlık, kapalı ortam, telefonlar kapalı. Özellikle altını çizerek söylüyorum, kolay. En önemli anı sona saklayabilirsiniz. Televizyonda ilk 5 dakikada işini halletmezsen kovulursun. Verin bakalım sinema izleyicisinin eline bir kumanda, neler olacak…

* Yıllar önce Kadın İsterse diye bir dizi yaptım. İlk kez reyting meselesine o zaman kafa yordum. O dönemde bizim dizimizle Sihirli Annem dizisi aynı gün yayınlanıyordu. Sihirli Annem çok izleniyordu. “Pazar akşamı Sihirli Annem varken başka dizi tutmaz” deniyordu. Dizi Kanal D’deydi ve Kanal D saat 20:30’da reklam veriyordu. Reklam sırasında izleyicinin yüzde 80’i kanal değiştirir. Biz de bizim dizide, saat 20:30’a gelen sahnelerde çocuklara tatlı gelecek sahneler yazdık. Zaman içinde bu yöntem işe yaradı. 6 hafta sonra da Sihirli Annem gün değiştirdi. Reyting meselesini çözmek gerekir.

* Pek çok melodram yayından kaldırıldı. Çünkü halk artık sıkıldı. Çok iş yapabilecek melodramlar ekranlara veda etti. Doğru işleri yanlış zamanda yaptılar. Ezber bozmanın tam zamanı şimdi.

*Seksenler dizisi iyi bir fikirdi. Türkiye’deki insanların müthiş bir nostalji isteği vardır.

* Benim bütün numaram şu: Ben bir tespit yapıyorum ve hikayeleşiyor. Ben sadece günlük hayatı anlatıyorum.

* “Sonunda ne olacak” sorusu o kadar da önemli değildir. Ben seyirciden bir şey saklamam. Ne olacak değil, nasıl olacak sorusu önemlidir. Dünya’nın en çok izlenen filmi Titanic’tir ama herkes sonunu zaten bilmektedir.

* Ben yaptığım işlerde empati yaratmak istiyorum. İzleyici, karakterler için “Aynı benim babam, tıpkı benim annem” dedirtirsem başarılı oluyorum.

* TV senaryosu, bir beklenti yaratıp asla o beklentinin gerçekleşmemesi halidir. Seyircinin gazına gelmemek gerekir. Seyirci her şey hemen olsun ister. Ama istediği olursa başka kanala geçer.

* Senaristler genelde bilgisiz. Seti bilmiyorlar. Senaryo yazmak için seti bilmek gerekir. Reji asistanı, kostümcü, hatta çaycı olarak bile olsa seti bilmek, öğrenmek senarist olmak için çok önemlidir. Yazmaya başlamadan önce bir iş bulup sette çalışmaya bakın.

* Steven Spielberg, bir kibrit kutusu kadar kağıda projesini yazıp derdini anlatamayanlarla çalışmazmış. Ürettiğiniz şeyi insanlara kısaca anlatabilmek gerekir.

* İyi senarist fikir beğenmez, kıskanır. Birilerini kıskanıyorsanız, bu işe girmişsinizdir.

* Ben dahil herkesin peşinden koştuğu şu: “Nasıl devam edecek bu dizi?” Her hafta senarist, yönetmen; nasıl yapacağız, ne yapacağız diye düşünür. Beğendiğiniz dizilere hikaye gönderin. Herkes hikaye arıyor. Yeni bir şey yapmak mesele değil, yeni olanı devam ettirmek önemli. Ama kimseye 40 sayfa e-posta atmayın, okunmaz. Kısaca yazın. Dizileri iyi takip edin, “Ben bu dizileri daha iyi hale nasıl getiririm” diye düşünün.
Hakan Güngör
hakant.gungor@gmail.com

0 yorum:

Yorum Gönder

Arşiv