18 Kasım 2014 Salı

Duvarları olmayan sanat: Sokak

Özlem ÖZÇELİK
ozlemozcelik2@hotmail.com
bauYeni Sayfa, sanatın sokağa taşınmasının anlamını, Beşiktaş Uluslararası Fotoğraf Festivali nedeniyle düzenlenen sergiyi gezen fotoğrafseverlere ve Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim görevlisi, belgesel ve haber fotografçısı Haluk Çobanoğlu, fotoğraf sanatçıları ve fotoğrafseverlere sordu. Çobanoğlu, "Edebiyatta şiirin nasıl bir alternatifi yoksa, sanatta da sergileme açısından açık alanın bir alternatifi yok" dedi.
 
Haluk Çobanoğlu
"Bu sergide sergilenen fotoğraflardan daha önemli olan şey, sergi alanlarının sergilendiği yer ve yüz ölçümü itibariyle şehir algısını değiştirmekteki katkısıdır. Yani belediyelerin kendi yaptığı sosyal sorumluluk projeleri dışında, sanatın bu tarafını ihmal etmemesi ve bunları görünür hale getirmesi gerekiyor. Bence bu açık alan hem bir buluşma hem bir geçiş alanı olması itibariyle çok önemli bir değer kattı. Diğer yandan, gelen fotoğrafçılar çok değerli fotoğrafçılar. Önemli imzalar var burada. Bunların da yeni nesille ya da onlardan hiç haberdar olmayan, geçen yolcularla buluşması müthiş bir şey. Mesela 2005 yılında İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği (İFSAK) İstanbul Bienali yapmıştı. Ben de o serginin düzenleyicilerinden biriydim. İsmi Hayali Şehir'di ve bana bir alan vermişlerdi. Şehir hatları vapurunda bir buçuk ay gitti sergi devam etti. Düşünsenize bir buçuk milyon insanın gördüğü bir şey bu. Hatta insanlar fotoğrafların bazılarını aşırıp evlerine götürmüştü. Bu sanatçının birebir temasa geçtiğini gösteriyor. Edebiyatta şiirin nasıl bir alternatifi yoksa, sanatta da, sergileme açısından, açık alanın bir alternatifi yok."

Elif Kalkan (Berliner videosunun sahibi)
"Özellikle Beşiktaş gibi insan trafiğinin yoğun olduğu bir yerde yapılıyor olması işlerimizin daha fazla izleyiciye ulaşmasını mümkün kılıyor. Ayrıca galerilere gidemeyen, bu tarz işleri ziyaret etmeye vakti ya da haberi olmayan insanların da ayağına kadar gelmiş oluyor." 

Elif Kartal (İletişim Fakültesi Öğrencisi)
"Sanat eserinin müzede sergilenmesi algısı, sanatın özgürlüğünü kısıtlıyor. Sanatın sokakta, hayatın içinde olması, sanatın amacına ve tanımına uygun. Sergi bence durumu bir adım ileri taşımış."

Dilek Taşçı (Fotoğrafsever):
"Evden gezmek için çıktım, geçerken sergiyi gördüm. Çok ilgimi çekti bakmak istedim. Serginin sokakta olması, benim gibi farklı bir yere giden ama durup inceleyen çok insan olmuştur diye düşünüyorum."
Anna B. (Fotoğrafsever)
"Arkadaşımla sergiyi otobüste giderken gördük, geldik. Yani sadece denk geldik ve sergiyi gezmek istedik."
Janet K. (Fotoğrafsever)
“Galerilerde yapılan sergiler ilgi çekici olabiliyor. Tabii bu galeriye göre değişiyor ama etkinliğin sokakta oluşu, sanatı sergilemenin gerçekten en etkili yöntemi."

0 yorum:

Yorum Gönder

Arşiv